HomeZakelijke dienstverleningWil je ook duidelijk je verkoopprestaties in een dashboard?

Wil je ook duidelijk je verkoopprestaties in een dashboard?

Neelix

Inzicht in je organisatie is ongelooflijk belangrijk. Veel ondernemers leven met de overtuiging dat het enkel gaat over het verkopen van een product en dat zij zich enkel op een product moeten richten. Ze moeten een product verkopen, aan zo veel mogelijk klanten en het liefst ook nog eens zo snel mogelijk. Een belangrijk onderdeel ga je dan voorbij, het inzicht in de organisatie.

Wanneer er bijvoorbeeld binnen de onderneming problemen ontstaan, dan kan dit leiden tot enorme verliezen en dalingen en sales. Veel ondernemers hebben dit vaak niet eens door! Met inzicht in de organisatie valt dat te voorkomen.

 

Inzicht is key

 

Bijvoorbeeld, wanneer men een restaurant begint, een kok inhuurt en een aantal personeelsleden en men plaatst direct een advertentie dat er een nieuw restaurant geopend is. Er kunnen dan zomaar ineens tientallen mensen binnenlopen, dat is een hartstikke leuk idee. Echter, dan komen ook de volgende factoren in het spel, beschikt de keukenapparatuur over de benodigde capaciteit, en kan mijn personeel dit wel aan?

De kok kookt zich helemaal suf en de pannen staan op volle toeren aan, de serveerster doet wat ze kan maar ze kan simpelweg niet de gewenste service bieden die de klanten zouden verwachten. Het gevolg hiervan is dat klanten ontevreden weglopen, en hoogstwaarschijnlijk ook nooit meer terug zullen komen. Via diverse sociale media zal je negatieve reacties te zien krijgen, waarop vervolgens ook nieuwe potentiële klanten niet bij jouw restaurant zullen verschijnen.

Wanneer je inzicht hebt in een bedrijf, vooral in de structuur en de werkwijze van het personeel, dan kan men ook makkelijker fouten ontdekken en rectificeren en deze kunnen in de toekomst worden voorkomen.

Wanneer je een analyse doet dan weet je bijvoorbeeld dat de kok zijn gerechten op een goede manier voorbereid. Wanneer je weet wat er mis en waarom de serveerster zich telkens in het zweet moet rennen om de gewenste service te bieden, dan kun je ook een systeem ontwikkelen waarmee verbetering op dit gebied kan worden aangebracht.

Ook de werknemers hebben altijd op sommige vlakken gebreken, en deze moeten uiteraard ook worden aangepakt en verbeterd.

 

KPI’s

 

Een KPI is een hele mooie maatstaf om een onderneming te verbeteren. KPI staat voor kritische prestatie indicatoren. Deze indicatoren dienen als maatstaf om de prestaties te meten en vervolgens ook te kunnen analyseren. Wanneer je als onderneming gebruikt maakt van KPI, dan wil je deze ook effectief kunnen monitoren en beheren. Daarvoor is een KPI dashboard nodig. Met een KPI dasboard kun je allerlei data en soorten gegevens op één plek verzamelen, en dit maakt het makkelijker om KPI doelstellingen op te stellen die nodig zijn om de onderneming te verbeteren en om deze KPI doelstellingen ook daadwerkelijk te behalen.

Als bedrijf of als ondernemer wil je uiteraard zo veel mogelijk inzage en gegevens kunnen verzamelen, en deze zo presenteren op het dashboard. Om te bepalen welke soorten data er van essentieel belang is, pas wanneer je dit goed weet te managen heeft een KPI ook echt effect.

Je kunt tevens medewerkers zelf analyseren of desnoods laten analyseren, en hen dan hun eigen persoonlijke KPI’s overhandigen en hen hieraan laten werken. Wanneer je dit steeds meer toepast op individueel niveau, dan kun je ieder klein hoekje van de onderneming telkens weer verbeteren. Want als je je afvraagt wanneer je klaar bent, dat ben je eigenlijk nooit. Er is altijd ruimte voor verbetering.

https://www.qoalz.nl/kpi-dashboard/