Neelix
Image default
Vervoer en transport

5 belangrijke fietsonderdelen om te onderhouden

Fiets reparatie onderhoud kan verrassend moeilijk zijn, dus het is vaak beter en eenvoudiger om het aan de profs over te laten. Maar hier is het ding: je moet nog steeds kunnen bepalen of je fiets in de eerste plaats defect is. Ja, de fiets zal je regelmatig laten weten als er iets mis mee is. Hieronder volgen de vijf belangrijkste onderdelen van uw fiets en hoe u kunt bepalen of deze moeten worden gerepareerd.

Uw fietskettingen

Fietskettingen zetten de brute kracht van je fiets om in achterwiel spin, waardoor het zowel het zwakste als het meest cruciale onderdeel van je fiets wordt. Daarom zou een complete ketting inspectie het eerste doel moeten zijn voor fiets inspectie en -onderhoud. Roest is meestal het gemakkelijkst te identificeren, een bijtend mengsel van oranje en bruin. Gebruik je vingers om te voelen of de ketting ook droog is. Idealiter moet de ketting licht worden ingesmeerd met schone olie. Door uw fiets regelmatig te controleren op vuil en aanslag, kunt u roest voorkomen. Dit komt omdat diepe, opgehoopte roest een complex monster is dat meestal een bezoek aan de winkel vereist. Bovendien zal het bestaan ​​van stijve schakels duidelijk zijn door ervoor te zorgen dat uw ketting elke paar omwentelingen overslaat. U kunt de ketting het beste vanaf de zijkant controleren om de slechte te identificeren terwijl u met één hand de cranks achteruit trapt. Als u schakels ziet die niet evenwijdig aan elkaar zijn, moet u de hele ketting losmaken. Als je dat niet doet, ben je gedoemd om in de toekomst schakelproblemen te krijgen.

De kabel van je fiets

De remmen en versnellingen, of iets anders dat een fiets doet functioneren, worden via kabels aangestuurd. Ze zijn ook verrassend consequent. Als u een beschadigde kabel heeft, kan dit tot ernstige problemen leiden. Om je fiets kabel te onderhouden, controleer je de kabels. De binnenkabels vereisen wat meer vaardigheid. Begin met het uitvoeren van een eenvoudige oogtest. De kabels moeten zilverkleurig zijn; als ze wit of bruin worden, zijn ze waarschijnlijk stijf en verroest en zullen ze niet goed functioneren. De buitenkabel is veel beter zichtbaar om te zien of er iets mis mee is.