HomeZakelijkWerk aan SEO en ga je concurrenten voorbij in de zoekmachine resultaten

Werk aan SEO en ga je concurrenten voorbij in de zoekmachine resultaten

Neelix

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimisation (zoekmachine optimalisatie) en door daar aandacht aan te besteden wordt jouw website beter zichtbaar. Helaas is een mooie en perfect samengestelde website niet genoeg. Zoekmachines kunnen niet rangschikken op begrippen zoals ‘mooi’ en ‘overzichtelijk’. Ze werken met harde data en cijfers. Door aan SEO te werken geef je de zoekmachines de juiste informatie waardoor je jouw pagina’s hoger plaatsen op hun resultatenpagina.

Waarom is SEO belangrijk?

Zoekmachine optimalisatie is iets waar je niet onderuit kunt als je een website beheert waarmee je zoveel mogelijk verkeer wilt aantrekken. Je concurreert met andere pagina’s om een plek in de top 5 en deze website eigenaren besteden ongetwijfeld aandacht aan SEO. Misschien huren ze daar zelfs een specialist voor in, zodat ze nog hoger komen in de zoekmachine resultaten en dus meer bezoekers krijgen. SEO is belangrijk als je de concurrentie aan wilt gaan met de andere sites in je vakgebied.

Werken aan zoekmachine optimalisatie

Door te werken aan zoekmachine optimalisatie geef je de zoekmachines de informatie die ze nodig hebben. En als die informatie goed is, dan geven ze je pagina een hogere plek in de resultaten bij een bepaald relevant zoekwoord. Je kunt dit zelf doen en je kunt het uitbesteden. Zoekmachine optimalisatie is wel een bijzonder breed begrip en omvat een groot aantal taken waar je dan aan moet werken. Over het algemeen wordt het opgedeeld in verschillende secties en per sectie is er dan een lijst met punten om af te werken. Hier vind je slechts enkele voorbeelden.

  • Technische SEO: je begint met de technische kant van je website. Dat is de basis van alles. Je beoordeelt onder andere de laadsnelheid, de veiligheid, de foutmeldingen en de onderliggende structuur.
  • SEO content: vervolgens werk je aan alles wat met de inhoud van je website te maken heeft. De teksten, afbeeldingen, linkstructuur, video’s, metadata, titels, enzovoorts. Het uitvoeren van een zoekwoorden analyse en verwerken van de zoekwoorden op de juiste plekken valt hier ook onder.
  • Offpage SEO: met een perfecte basis en goede inhoud, ga je werken aan alles wat niet op je eigen pagina’s plaatsvindt. Linkbuilding is hier een groot onderdeel van, maar ook andere werkzaamheden, zoals je sociale media campagnes, online adverteren en het schrijven van een blog.

Zelf doen of uitbesteden?

Als je handig bent met je content management systeem en je doet het onderhoud en het schrijven van de teksten zelf, dan kun je zoekmachine optimalisatie ook zelf oppakken. Hier is voldoende informatie over te vinden en je bespaart dan de uitgave voor een specialist. Het nadeel van deze optie is dat het erg veel tijd in beslag neemt. Eerst moet je veel leren en lezen, daarna moet je wat je geleerd hebt toepassen en uitproberen. De kans dat je direct grote successen boekt is klein, want het duurt even voordat je het onder de knie hebt. Schakel een specialist in via Rankingmasters.nl/ en je zult zien dat de investering door de snelle grote resultaten meer dan de moeite waard is.