Cognitieve Gedragstherapie (CBT) is een therapie gericht op maatregelen en problemen oplossen, waarvan bewezen is dat het zeer effectief is in het behandelen van angst- en depressiestoornissen. Deze therapie is strategisch opgebouwd om verschillende problemen in verschillende individuen te behandelen. CBT gebruikt het “hier en nu” principe, door de nadruk te leggen op de huidige levensfactoren die het probleem in stand houden, hoewel ervaringen in het verleden die direct relevant zijn voor de onrust van de cliënt ook in de discussie welkom zijn.

Cognitieve gedragstherapeuten helpen cliënten begrijpen dat hoewel er biologische en omgevingsfactoren kunnen bijdragen aan de problemen, de cliënt zelf hun eigen psychologische storingen creëert tot op zekere hoogte, en zelf de vaardigheden hebben om deze storingen te veranderen. Therapeuten spelen een essentieel rol in het corrigeren van de verstoorde beoordelingen, emoties en gedrag van hun cliënten door hun naar rationele doelen en bestemmingen te leiden, en ze te helpen met het verzinnen van alternatieve maatregelen.

Cognitieve gedragstherapie helpt de cliënt om te begrijpen dat verstoorde cognitieve patronen problematische emotionele en gedragsconsequenties heeft. Door de cliënten te leren hoe ze hun gedachten en gevoelens dagelijks zelf kunnen controleren door het gebruik van een dagboek, helpt het hun de basisovertuigingen en hun relatie met de gevoelens en het gedrag te ontrafelen. In cognitieve behandeling leert de cliënt om hun eigen irrationele overtuigingen op te sporen en te bestrijden door ze apart te zetten van rationele alternatieven. Geleidelijk leidt deze verhoogde bewustzijn naar het actief aanvechten van hun dysfunctionele gedachten door cognitieve, emotionele, en gedragsveranderingsmethodes te gebruiken.

Gedragstherapie helpt cliënten in het op sporen van gedragspatronen die in functie gerelateerd zijn aan de klachten. Een gedragsbehandeling plan is zorgvuldig op maat gesneden om de behoeftes van de individu en de specifieke problemen aan te pakken. Vaak worden technieken zoals ontspanningstraining en systematische desensibilisatie gebruikt om de cliënten te helpen geleidelijk aan hun comfortniveau te verhogen in de aanwezigheid van fobieën of situaties die angstig maken. Daarnaast zijn gereedschappen zoals modelleren, gedrag oefenen, en geplande blootstelling enkele van de vele die een individu kunnen helpen met het effectief controleren van hun angst.

De CBT therapeut moedigt de individu aan om zelfverzorgend te zijn en integreert terugval preventie in de behandeling om ervoor te zorgen dat de vooruitgang behouden blijft ook na ontslag. De combinatie van een omvangrijke CBT behandeling, een empathische en ondersteunende therapeut, en een gemotiveerde cliënt is optimaal om opmerkelijke verbeteringen te bereiken.

Ben je op zoek naar een empathische en ondersteunende therapeut/psycholoog in Rotterdam?

https://www.depsycholoog.nl/rotterdam/