We streven ernaar om ervoor te zorgen dat de inhoud die we maken – van een videoclip tot een brochure – niet alleen het zakelijke probleem oplost, maar ook niet opvalt ten opzichte van de algemene stijl van het merk en aansluit bij de rest van de visuele communicatie. Daarom is een van de eerste vragen die we elke klant stellen: “Heeft u een merkboek?” We leggen uit waarom een brandbook het leven gemakkelijker maakt voor zowel opdrachtgevers als aannemers. Als er geen merkboek is, beginnen de problemen in de regel. We besteden bijvoorbeeld veel tijd aan het zoeken naar stijlen, lettertypen en kleuren die de klant leuk zal vinden, en we besteden meer middelen dan gepland. Of ze worden gedwongen om parallel aan de hoofdtaak een huisstijl voor de klant te creëren, waardoor de deadlines worden verschoven. Hierdoor verliest iemand noodzakelijkerwijs geld: ofwel doen we meer voor hetzelfde bedrag, ofwel moet de klant meer betalen dan het verwachte budget. Dit betekent niet dat het project perfect zal zijn als de klant een merkboek heeft. Het is zeer waarschijnlijk dat het geld en tijd bespaart en het leven gemakkelijker maakt voor klantmanagers, interne ontwerpers en het bureau. Laten we eens kijken waarom dit gebeurt. Wat is een merkboek Een merkboek is een set instructies voor het gebruik van de visuele stijl van het bedrijf met voorbeelden en illustraties: wat zijn de aanvaardbare en onaanvaardbare opties voor het ontwerp en de plaatsing van het logo, welke lettertypen, kleuren en patronen zijn nodig, ontwerpopties voor de belangrijkste media: visitekaartjes, website, souvenirs en meer. Het merkboek helpt de huisstijl te behouden. Als de instructies worden opgevolgd, is het ontwerp van alle media en alle kanalen consistent. Stel dat een bedrijf een website heeft, sociale media-accounts, een verkooppunt met een bord en een halversiering, een uniform voor medewerkers, souvenirs, flyers om klanten aan te trekken en presentaties voor partners. Een brandbook is nodig zodat alle media en contactpunten er uniform uitzien. Dan zal het voor de klant gemakkelijker zijn om het bedrijf te identificeren en het te onderscheiden van concurrenten. Het merkboek helpt bij het creëren en behouden van een opvallend imago. Wanneer een bedrijf een merkboek verzamelt, moet je over veel kleine dingen nadenken en er een norm voor stellen. Om dit te doen, denken ze na over de doelgroep en hoe ze er beter mee kunnen communiceren, bestuderen ze hoe andere bedrijven eruit zien en bedenken ze hoe ze anders kunnen zijn. De aanwezigheid van het merkboek laat zien dat het bedrijf veel bewuste beslissingen heeft genomen op het gebied van visuals en nagedacht heeft over hoe het kan opvallen. Het merkboek moet gebruiksvriendelijk zijn voor ontwerpers en managers. Op een gegeven moment werd het als cool beschouwd om een merkboek te hebben in de vorm van een pdf-bestand van honderden pagina’s met zeer gedetailleerde beschrijvingen van elk klein ding en een heleboel mockups, inclusief degene die het bedrijf in het echte leven nauwelijks zou gebruiken. Maar met zoiets werken is onhandig: Het is moeilijk voor een manager om erin te navigeren en aannemers en partners moeten constant een bestand van honderd megabytes naar internet uploaden en downloaden. Een ontwerper kan een voorbeeld niet naar een werkruimte kopiëren en er meteen mee aan de slag gaan. Vooruitstrevende bedrijven maken vaak een brandbook als aparte pagina’s op de site of vormen er een aparte portal voor. Veel mensen maken meteen merkboeken in software voor ontwerpers, bijvoorbeeld in Figma. Het merkboek bevat instructies die nodig zijn voor het werk. Als een bedrijf geen printmedia maakt, dan is zo’n sectie ook niet nodig in het brandbook. Niet het volume van het merkboek is belangrijk, maar de toepasbaarheid in de praktijk. Sommige bedrijven hebben weinig of geen behoefte aan design. Bijvoorbeeld in een groothandel die goederen levert aan winkels. Ze heeft een tiental grote klanten, een logo en een website zijn meer nodig voor imago dan voor marketing. In zo’n bedrijf wordt design niet gemaakt en heeft het geen zin tijd te verspillen aan het ontwikkelen van een merkboek. Je kunt niet zonder een merkboek als het bedrijf van plan is om op verschillende media te adverteren. Het is moeilijk om in het reine te komen met het feit dat je tijd en geld moet besteden aan een merkboek, omdat het hier en nu geen zichtbaar voordeel oplevert. Maar een merkboek wordt niet gemaakt omwille van een merkboek. Het moet als een investering worden behandeld: een goed merkboek verdient zichzelf tientallen keren terug.
Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden. E-mail: info@webdevelopmentapp.com |
https://webdevelopmentapp.com/nl/online-marketing.html |